maanantai 1. elokuuta 2016

Gjirokaster - matkamme seuraava etappi

Aamukasilta taas aamupalalle ja vähän ennen kymmentä huoneen luovutus. Kusti yritti neuvotella hyvitystä lastensänkyepisodin vuoksi, mutta vastaus oli hieman tyly. Todennäköisesti asiakaspalvelukulttuuri ei ole vielä ihan kaikilla veressä täälläpäin. No, tämä episodi ei meidän fiilistämme pilannut ja yötkin menivät kuitenkin ihan mukavasti. Kiitos matkanjärjestäjillemme siitä, että haluavat kaiken onnistuvan meille hyvin.

Aikataulut näköjään ovat täälläpäin maailmankolkkaa hyvin joustavat, sillä tänäänkin automme saapui reippaan puolisen tuntia myöhässä. Ensimmäisenä ajoimme automaatille, jotta porukka sai nostettua rahaa, seuraavaksi käytiin autofirman toimistossa maksamassa auton vuokra ja täyttämässä asiaan kuuluvat paperit. Saipa pikkumies samalla pysähdyksellä lastenistuimenkin autoon. Nyt oli hyvä katsella maisemia vähän korkeammalta.

Ajelimme erikoisten maisemien läpi Sarandesta ensimmäiseen kohteeseen, Blue Eyen lähteelle (Syri i Kaltër). Tie oli töyssyinen, mutta ehdottomasti vaivan arvoinen matka. Lähde on todella syvä, vuoren sisältä pulppuava ja virkistävän kylmä. Lähteeseen on kuulemma päästy sukeltamaan n. 50 metriin asti, mutta se jatkuu vielä syvemmälle. Käytiin kastamassa jalkamme, ja jotkut porukasta kävivät myös hyppäämässä lähteeseen. Vedessä pystyi olemaan vain pienen hetken, niin kylmää se oli. Vesi oli myös niin puhdasta, että pohja näkyi selvästi. Jalat tuntuivat kastautumisen jälkeen hyvin pehmeiltä.

Palasimme bussille ja matkasimme vielä tunnin verran serpentiinitietä alas Gjirokasterin kaupunkiin, joka on yksi Unescon maailmanperintökohteista. Matkalla näimme lehmiä, vuohia, aaseja ja bunkkereitakin. Ajelimme kapeita kaupungin katuja hotellille. Maisemat hotellin pihalta olivat upeat, taloja jyrkillä rinteillä, linna sekä vuoristomaisemaa. Istuimme hotellin pihalle huoneiden jakoa varten. Ihmettelin kun kaikki muut saivat avaimensa, mutta meille ei tullut omaamme. No, kun melkein kaikki muut oli viety huoneisiinsa, tuli meidän vuoromme. Tommi oli järkännyt minulle Jounin ja Kustin avustuksella yllätyksen. Meillä oli mahtavan upea huone ja huoneessa hedelmiä ja kuohuvaa odottamassa. Olin ja olen vieläkin fiiliksissä! Ihana yllätys.

Suihkun ja kuohuvan jälkeen menimme pieneen hotellin baariin, jossa muut jo olivatkin. Jouni ja Kusti antoivat hotellin upealle omistajapariskunnalle pienet kuvalahjat ja rouva tarjosi meille maljat. Miehet saivat raki-snapsit ja meille naisille tuli viinilasit. Raki oli puhtaasti rypäleistä hotellin isännän valmistamaa.

Lähdimme syömään myöhäistä lounasta keskustaan. Ravintolan terassi oli jättimäisen vaahteran alla. Tilasimme Tommin kanssa puoliksi annoksen perunasiivuja, annoksen talon erikoisuutta eli sammakon koipia sekä annoksen grillattua possua. Pikkumiehelle tilattiin perunasiivuja ja salaattia ja lisäksi pöytään tuli leipää. Ruoka oli hyvää, sammakon koivet maistuivat vähän kanalta, mutta myös kalalta.

Ruuan jälkeen lähdimme reippaasti kävelemään kohti Gjirokastren linnaa suuren mäen päällä. Tehtiin kierros linnan pihalla ja muureilla. Paikka oli hyvin kuvauksellinen vanhoine muureineen ja tykkeineen. Kävely linnalta takaisin hotellille ei ollut enää pitkä, mutta huoneeseen saavuttua päätin käydä uudelleen suihkussa, sen verran oli hiki pinnassa.

Kymmeneltä illalla meille oli varattu vielä illallinen hotellin emännän valmistamana. Istuttiin ulkona pitkän pöydän ääressä, ja naiset toivat eteemme erilaisia ruokia. Söimme mm. kevätkääryleitä, jauhelihapötköjä, salaattia, pinaattipiirakkaa, vuohenjuustoa, täytettyä munakoisoa sekä lammasta ja naudanlihaa. Jälkiruokaakin saatiin. Ruoka oli hyvää ja oli mukavaa istua matkaporukan kanssa saman pöydän ääreen.

Jatkamme huomenna valitettavasti jo matkaa, tänne olisi voinut jäädä toiseksikin yöksi.